nieuws overzicht

Catharina Ziekenhuis ondersteunt vaccinaties in Eindhovense zorginstellingen

Zo’n twintig apothekersassistenten van het Catharina Ziekenhuis gaan de komende weken zorginstellingen in Eindhoven helpen bij het vaccineren van hun bewoners. De apothekersassistenten gaan op locatie het vaccin verdelen over de spuiten. “Het klaarmaken van het Pfizer-vaccin vraagt een bepaalde techniek, die niet standaard wordt toegepast in verpleeghuizen en in de gehandicaptenzorg. Voor ons is dit dagelijks werk. Daarom gaan wij ze helpen, zodat de vaccinaties veilig en zo snel mogelijk gegeven kunnen worden”, zegt ziekenhuisapotheker Birgit Jacobs van het Catharina Ziekenhuis.

Vanaf maandag 25 januari gaan teams van apothekersassistenten op diverse locaties aan de slag. Jacobs: “Het vaccin komt binnen bij de instellingen zelf. Onze mensen maken de spuiten ter plekke gereed. Het vaccineren gebeurt door gediplomeerde medewerkers van de instellingen zelf. Onze teams rijden mee met die prikteams, zodat het vaccineren snel en soepel kan verlopen.”

Eindhoven ED2021 8135 Eerste vaccinatie Catharina Ziekenhuis

Jacobs verwacht dat in totaal 5000 vaccins klaargemaakt moeten worden. “We hebben binnen onze apotheek gevraagd wie dit de komende weken wil gaan doen. Er hebben zich direct meer dan 40 collega’s gemeld. Dat zegt alles over de bereidheid om anderen te helpen op dit vlak. Bovendien hebben de zorginstellingen ons aanbod met beide handen aangegrepen, omdat zij de hulp in deze tijd goed kunnen gebruiken.”

De apotheek van het Catharina Ziekenhuis heeft al lange tijd nauwe banden met zorginstellingen in Eindhoven. De apotheek levert namelijk ook op wekelijkse basis de medicatie voor alle bewoners in zogenoemde medicatierollen.

Eerder zijn in het ziekenhuis 743 medewerkers uit de acute zorg gevaccineerd. Het ziekenhuis heeft tijdens die eerste prikronde ook de ambulancemedewerkers van RAV Brabant Zuidoost gevaccineerd.

nieuws overzicht